GRUPA TEMATYCZNA URBANISTYCZNO-INFRASTRUKTURALNA

Zagospodarowanie przestrzenne

Plany zagospodarowania

  • chaos urbanistyczny

  • nielogiczne, niezrozumiałe założenia rozwoju całego miasta

  • brak spójnej koncepcji rozwoju dzielnicy

  • WZ-tki wydawane przed wydaniem miejscowych planów zagospodarowania

  • niezrozumiałe decyzje WZ, niedostosowane do ukształtowania terenu, sąsiednich budynków, możliwości dojazdu (np. przeznaczenie pod zabudowę terenów zalewowych w Tyńcu)

  • nieczytelne plany zabudowy

  • brak informacji o harmonogramie prac i inwestycji miejskich

  • konflikty między właścicielami gruntów a stroną miejską, sprzeczność interesów

  • grupy interesów, którym zależy na „zabetonowaniu” Dębnik

  • lekceważenie właścicieli działek w momencie tworzenia planu zagospodarowania (brak ofert wykupu/zamiany)

  • konflikt wokół Trasy Pychowickiej

  • powolny rozwój Miejskiej Sieci Ciepłowniczej na peryferiach dzielnicy

Zabudowa

  • budowa dróg bez systemu odprowadzania wody

  • zły stan budynków w Tyńcu

  • pustostany na os. Podwawelskim

  • chaotyczna zabudowa przy ul. Pułaskiego

  • brak rozwiązań dla osób z niepełnosprawnościami

Stan dróg

  • słaba jakość nawierzchni

  • potrzeba remontu ul. Różanej i Pułaskiego, brak kontrapasa

  • ul. Kozienicka do przebudowy

  • potrzeba remontu ul. Dobrowolskiego wraz z dodaniem pasa dla rowerów

  • ulice zanieczyszczone (niemyte)

  • brak rozsądnej koncepcji organizacji ruchu

Grodzone osiedla

  • brak „infrastruktury dziecięcej”

  • sąsiedzi nie znają się nawzajem

  • utrudnienia w poruszaniu się, nadkładanie drogi (przez ogrodzenia)

  • niska przepustowość dróg osiedlowych

Estetyka

  • brak polityki dotyczącej zarządzania miejscami pod reklamy wielkoformatowe (brak określonych miejsc i zakazów w innych miejscach)

  • reklamy legalne i nielegalne

  • bazgroły, graffiti, małe plakaty na każdym słupie

  • dzikie wysypiska śmieci,

  • nachalne billboardy

  • nieuporządkowane posesje i działki (śmieci, resztki materiałów budowlanych)

  • chaotyczna drobna architektura (budki, sklepiki), samowola budowlana

  • szpetna rura do Skawiny biegnąca na powierzchni

  • problem ze znalezieniem odpowiedniego numeru budynku, lokalnych punktów usługowych (np. poczty) na nowych osiedlach deweloperskich

Transport i komunikacja

Komunikacja miejska

  • brak miejskiej komunikacji obwodnicowej

  • słaba komunikacja autobusowa Ruczaj – centrum miasta

  • sieć niewystarczająca w stosunku do rosnącej liczby mieszkańców

  • komunikacja zbiorowa z Kostrza, Klinów, Skotnik niekonkurencyjna w stosunku do transportu indywidualnego

  • są istatne punkty w dzielnicy w ogóle nieobsługiwane przez komunikację miejską (np. ośrodek rehabilitacji przy ul. Winnickiej)

  • mało połączeń do centrum z peryferyjnych obszarów dzielnicy (np. do Tyńca, Sidziny, Skotnik)

  • brak dostępu do szybkiego tramwaju z ul. Obozowej, Pychowickiej, os. Bodzów oraz Podgórek Tynieckich

  • odcięcie komunikacyjne Podgórek Tynieckich

  • niewystarczające wykorzystanie Czerwonych Maków jako pętli przesiadkowej

  • brak sieci Bike&Ride

Transport samochodowy

  • brak koncepcji rozwoju infrastruktury drogowej

  • brak P&R w Sidzinie

  • ruch tranzytowy przez os. Podwawelskie, zamiast przez Monte Cassino

  • duży ruch samochodowy i niedostosowanie prędkości kierujących na osiedlach (Podwawelskie, Sidzina, Mochnaniec, Kozienicka)

  • zaburzona „równowaga parkingowa” po wprowadzeniu strefy płatnego parkowania na Starych Dębnikach → wzrost liczby zaparkowanych samochodów na os. Podwawelskim

  • „Autostrada Skawina” trudna do pokonania przez osoby starsze i z niepełnosprawnościami

  • korki w godzinach szczytu

Kolej aglomeracyjna

  • niewykorzystana stacja w Sidzinie

  • brak przystanków MPK przy stacjach kolejowych

Infrastruktura transportowa

  • brak wiat przystankowych w Tyńcu, Sidzinie, Skotnikach etc.

  • brak zatok przystankowych

  • brak sygnalizacji świetlnej na ul. Babińskiego, Skotnickiej, Kozienickiej

Parkingi

  • spór wokół miejsc parkingowych na os. Podwawelskim

  • brak miejsc parkingowych na nowych osiedlach na Ruczaju

  • wydawanie WZ ze współczynnikiem 0,6 samochodu na mieszkanie

  • nieefektywne zarządzanie przestrzenią parkingową oraz brak polityki kierowania ruchem

Infrastruktura pieszo-rowerowa

Transport rowerowy

  • brak stacji KMK Bike dalej niż na Szwedzkiej

  • brak infrastruktury rowerowej spójnej dla całej dzielnicy (np. „zielonej trasy” przez ul. Nowaczyńskiego)

  • brak dróg rowerowych do Sidziny

  • brak drogi rowerowej na ul. Tynieckiej przy wale

Piesi

  • zły stan chodnika na ul. Dąbrowa

  • brak chodników (ul. Tyniecka, Petrażyńskiego, Prażmowskiego, Warchałowskiego, Nałkowskiej – problem pojawia się praktycznie we wszystkich obszarach peryferyjnych dzielnicy)

  • brak ścieżki spacerowej przez lasek do Podgórek Tynieckich

Wisła i bulwary

  • brak jednoznacznych wytycznych dotyczących możliwości organizacji i prowadzenia działalności na bulwarach

  • niewykorzystane narzędzie promocji dzielnicy

  • rzeka barierą dla mieszkańców – brak połączeń promowych jak i kładki w Tyńcu

  • bulwary niezagospodarowane pod względem rekreacyjnym oraz komunikacyjnym

  • brak kładki wzdłuż rury

  • brak kładki Dębniki-Salwator → brak dostępu do usług komunikacyjnych i handlowych na Salwatorze

  • rowerzyści chcący się przedostać na Salwator nadkładają drogi przez Most Dębnicki i ruchliwe ATW

© 2014. All rights reserved.
PRACOWNIA OBYWATELSKA
design Ewa Skrzypiec
code Lech Dulian